The Final Countdown: Thaise eilanden en Superstedentrip 3.0

5 december 2017 - Singapore, Singapore

Lieve allemaal,

Bij deze alweer de laatste blog van deze serie. Dus nog een keer de vraag: waar zijn ze nu dan weer? Antwoord: op Singapore airport aan het wachten op de vlucht terug naar huis om 12 uur vannacht.

Deze keer zullen we het écht proberen kort te houden, want op de eilanden hebben we niet zo veel uitgevoerd. Wat we wel hebben uitgevoerd, zullen we even opsommen:

- Krabi: waar we het mooie met karstbergen omgeven Railey beach bezochten. Ook hebben we hier heerlijk Mexicaans gegeten. De service was zo goed dat ondanks dat ze geen bier verkochten, ze snel naar de supermarkt zijn gerend om toch een biertje te kunnen serveren.
- Koh Lanta: het grootste eiland dat we bezocht hebben en ook het minst sfeervolle. Hier hebben we wel mooi het eiland verkend per scooter (inmiddels de 21ste en laatste dag scooteren van de reis) en zonsondergangen bekeken op het strand. Er was een mooi natuurpark, het hoogtepunt hiervan was letterlijk gezien de vuurtoren, maar figuurlijk zeker de vele apen die een groep Chinezen aanvielen om hun eten te stelen.
- Koh Muk, Mook of Moek: wat ons betreft het leukste eiland! Niet erg groot maar wel erg gezellig, met een relaxte eilandsfeer. We hebben een erg mooie snorkeltocht gemaakt, waarmee we de spectaculaire Emerald Cave hebben bezocht. Dit is een cirkelvormige baai met superhoge rotswanden aan alle kanten. Vroeger werd het gebruikt door piraten om hun schatten te verstoppen, en wij snappen wel waarom! Om de baai binnen te komen moet je 80 meter in het pikdonker door een grot zwemmen. Helaas hebben we van dit alles geen foto's omdat de waterdichte tas niet erg waterdicht bleek te zijn, maar de camera werkt gelukkig inmiddels wel weer (zie de andere 1000 foto's die we wel genomen hebben). De volgende dag hebben we een barre tocht door de jungle gemaakt om bij een verlaten strand te komen. Net Expeditie Robinson (of Robinson Crusoe voor de oudere generatie lezers)!
- Koh Bulone: dit minieiland kent nog niet veel toerisme, zo staat er nog geen enkel hotel op booking.com. Maar na even rondlopen en onderhandelen hebben we toch een mooie boomhut bemachtigt (inclusief persoonlijke bewaker: een megavaraan van 1,5m). Hier hebben we vooral gechilld en genoten van de rust die over het eiland heerste. Tijdens onze twee dagen hier hebben we ervaren hoe het is om in een mini samenleving te zijn, er wonen namelijk zo'n 100 mensen. Ze zijn ontzettend vriendelijk en je leert ze snel kennen: "Ja mijn zusje heeft jullie geholpen met inchecken vanochtend, en ik hoorde dat jullie geluncht hebben op Schools Beach. Hoe bevalt het tot nu toe?".
- Koh Lipe: drie keer zo groot, maar duizend keer zo druk en het laatste stukje Thailand van onze reis. Het toeristenparadijs met hipsterkoffietenten, vuurspuwshows en eindeloze straten met souvernirwinkeltjes. Helaas regende het de hele tijd. We hebben het nog een ochtend geprobeerd om op het strand te liggen in de regen, maar zijn snel naar de koffietent gespoeld.
- Langkawi: regen, regen en regen. Het was lastig om iets te doen op een tropisch eiland met dit weer. Dus hebben we onze toevlucht gezocht in het ontdekken van de Maleisische keuken in verscheidende straattentjes, het upside down house, het niet zo authentieke 'authentieke Aziatische dorp' en het feesten in club Marrakech met Marco Borsato in de Voice op de achtergrond.

Oeps! Toch iets langer dan verwacht. Hopelijk kunnen jullie je aandacht er nog bij houden voor de volgende etappe: Superstedentrip 3.0!

Met het inchecken begon ons bezoek aan Kuala Lumpur gelijk goed. We sliepen via Airbnb in een superluxe appartement in een vijfsterrenhotel. Ons penthouse met uitzicht over de stad had een eigen keuken, woonkamer en op het dak een infinity pool met uitzicht over de Petronas torens. En dat alles voor nog geen 30 euro, bedankt Facebooktips! Zo konden we met frisse energie de stad verkennen. In tweeënhalve dag hebben we de Petronas torens gezien, de Batu caves met tempels erin bezocht, het nieuwe centrum verkend, naar Chinatown geweest, voor het laatst op straat gegeten bij Jalan Alor, in een expositie over de toekomst van het land beland en ook nog eens een geschiedenis walkingtour gedaan. Bij deze tour zijn we wel de groep kwijt geraakt omdat Anna druk was met foto's maken, gelukkig kwamen we ze na een half uur weer tegen. En wij dachten dat Nederlanders snel liepen! So far Maleisië.

En toen weer terug bij waar we drieënhalve maand geleden begonnen zijn: Singapore! Wel raar om weer terug te zijn in dezelfde stad (en zelfs hetzelfde restaurantje) na alle avonturen die we hebben meegemaakt. Maar in afwachting van onze vlucht hebben we zeker niet stil gezeten. We hebben in de Arabische buurt gewandeld en hier erg goede livemuziek gehoord. s' Avonds hebben we in Little India Indisch gegeten. Onze laatste hele dag hebben we besteed in het Disneyland van Singapore: Sentosa. Dit is een eilandje met nep aangelegde stranden, pretparken, neppe Gaudi kunst, skiliften, rodelbanen, indoor skydiving, etc... Wij hebben geen van dat allen gedaan maar lekker rondgelopen en gepicknickt op het centrale plein. Diezelfde avond zijn we nog even naar het hoogtepunt van Singapore gegaan: de lichtgevende bomen en het uitzicht op de skyline. Prachtig!

En nu zijn we bij vandaag aangekomen. We hebben voor de laatste keer onze spullen gepakt na zo'n 50 keer van plaats gewisseld te zijn. Nog even geluncht bij een Michelin sterren restaurant (ja echt, nummer 2 van de reis alweer, zie de laatste foto). Met een dubbel gevoel vliegen we terug naar huis: we hebben heel erg genoten van onze reis en zouden dit nog veel langer en vaker willen doen, maar we hebben ook wel weer erg veel zin om jullie weer te zien en drie keer per dag geen rijst te eten. De rest van ons leven kunnen we lekker nagenieten van deze reis.

Bedankt voor het lezen,

Kusjes,

Over en uit,

Enzo en Anna

1. Deanne:
    5 december 2017
    Zoooooo leuk!!!! Ik ben zoooooo jaloers!!!
  2. Wilma:
    5 december 2017
    Wij hebben mee genoten dankzij jullie prachtige foto's en mooie verhalen. Heel goede vlucht en tot morgenochtend! xxx
  3. Carien:
    5 december 2017
    Fantastisch!! Ben heel trots op jullie en heel blij om jullie morgen weer te zien!!! Xx
  4. Oma:
    5 december 2017
    Prachtig, wat een mooie tijd hebben jullie gehad. Maar ben ook heel blij als jullie weer heelhuids en gezond thuis komen.
    Hele goede vlucht en tot gauw. 😘
  5. Suzanne:
    Geweldig!!! Lekker boterham met pindakaas straks!! Goede reis!! X
  6. Opa en oma de Boer:
    6 december 2017
    Dank jullie voor alle verhalen en foto's. Dat gaan we missen😜. Maar .....fijn jullie straks weer gezond terug te zien.. 😘😘