Chang Mai, Pai, Rai en wat andere plaatsjes erbai

31 oktober 2017 - Luang Prabang, Laos

Ohja waar waren we gebleven... Het is inmiddels een tijdje geleden dat we onze laatste blog schreven, maar alweer drie weken geleden waren we in Bangkok. In de tussentijd zijn we door het noorden van Thailand naar Laos gereisd en heel veel ervaringen rijker.

Onze vierde keer in Bangkok in twee jaar - tijd voor de beroemde Co van Kessel fietstour! Samen met alleen maar andere Nederlanders trotseerden we drie uur lang het verkeer in de stad. We verkenden alle kleine achterafsteegjes en marktjes, waar je normaal gesproken niet zo snel in zou lopen. Daarnaast hebben we de nodige pad thai's en Chang's geconsumeerd, en hebben we een bezoek gebracht aan de airplane graveyard (ja echt een kerkhof van vliegtuigen, met afgedankte vliegtuigen minus de waardevolle onderdelen). We konden alle vliegtuigen zo inlopen en Enzo heeft zelfs nog het dak van een Boeing 747 beklommen. Diezelfde avond vertrokken we met de nachttrein naar Chiang Mai.

Chiang mai, 'het culturele hart van Thailand', de stad van olifantritjes en authentieke long neck villages (van die vrouwen met opgerekte nekken). Deze activiteiten stonden ons niet aan, maar toch hebben we ons hier erg goed vermaakt! We hebben verschillende Thaise gerechten leren koken op een boerderij tussen de rijstvelden, tijdens een kookworkshop. Op de scooter zijn we de bergen in gegaan om de Doi Suthep tempel te bekijken. Verder zijn we sportief bezig geweest: we hebben de lokale Chiang Mai FC naar een 3-1 winst gejuicht (Enzo's idee) en we hebben een Muay Thai bokswedstrijd aanschouwd. Apart aan dit laatste was dat de gevechten tussen 14-jarige jochies gingen, waar de winnaar zijn familie weer een week te eten kan geven van het prijzengeld. Ook hebben we voor het eerst in Azië écht goede live muziek gehoord in de lokale jazz bar.

Over de weg naar Pai (het volgende plaatsje) kunnen we trots stellen: "we survived the 762 curves!", zoals op alle souvenirs in Pai staat. Pai is een door backpackers gedomineerd stadje midden in de prachtige natuur. Voor ons stond Pai in het teken van eten, eten en eten. Op de nachtmarkt hebben we van alles gegeten, van sushi en verse bruschetta tot pizza en kebab. Voor het eten, en voor alle mooie dingen die in de omgeving te doen zijn, zijn we wat langer gebleven dan van tevoren verwacht. We hebben prachtige scootertochten gemaakt door jungle en bergen naar de Tham Lod grotten, warmwaterbronnen, de canyon, watervallen en de landsplit. Oh, en naar het zwembad!

De volgende stop was Chiang Rai, niet echt een bijzonder stadje waar één dag meer dan genoeg was. Op deze dag hebben we wel de mooiste tempel tot nu toe gezien (en dat zegt echt wat na twee maanden Azië): Wat Rong Khun. Deze witte tempel is heel bijzonder omdat het de hel op een absurde en gruwelijke wijze afbeeldt. Het was de eerste keer dat we Buddha en Batman in de zelfde ruimte zagen. Helaas mochten we dit niet fotograferen, maar voor de rest van de tempel spreken de foto's voor zich. Na het bezoek aan de tempel gingen we op zoek naar de rijstvelden, maar kwamen we toevallig terecht in het Singha Park - de lokale Heineken experience. Hier hebben we geziplined en met de scooter over de guided tour fietspaden gereden, tot we er af werden gestuurd. Fun fact: we sliepen in Chiang Rai in een tent op de camping, weliswaar op de derde verdieping van een hostel, maar het campinggevoel was er!

De standaardroute is om vanuit Chiang Rai de oversteek te maken naar Laos door twee dagen op de boot te zitten. Wij hadden alleen het gevoel dat we het echte Thailand nog niet goed gezien hadden, omdat de vorige plaatsen wel erg toeristisch waren. Hierom hebben we besloten om 'off the beaten track' te gaan en via de onbekende steden Phrae en Nan naar Laos te gaan. Hiermee vermeden we ook mooi de boot!

De afgelopen week hebben we de echte 'farang' (of zeggen ze nou falang?) ervaring meegemaakt. Dit betekent 'buitenlander' in het Thais en werd door kinderen geschokt naar hun ouders geroepen als wij langs liepen: we waren zeker dat wij de enige farang waren hier. Een ander onderdeel van de ervaring is dat niks in het Engels staat en het elke keer weer spannend is wat voor eten je nou echt hebt besteld. Over de rest kunnen we kort zijn omdat in deze regio geen hoogtepunten zijn, maar je erheen gaat om de lokale cultuur en natuur te bekijken. In Phrae had je houten Franse huizen: niks aan, maar er was een mooie schildpad/kip/ganzen tempel en heel lekkere Khao Soi (Birmese currysoep). In Nan zijn we op straat benaderd om te kijken bij de monnikenschool, waar we gelijk zijn gepromoveerd naar Engels leraren. Dit was erg leuk en bijzonder om te doen. Deze 17/18 jarige monniken konden net tot 10 konden tellen in het Engels en waren super zenuwachtig en giechelend omdat er farangs in hun klas waren. Na Nan hebben we op de scooter een prachtige mini road trip gemaakt door de bergen. In drie dagen hebben we 230 kilometer gereden en in twee bergdorpjes geslapen. Schrikmomentje was wel toen de verkeersdrempel een grote slang bleek te zijn. Tuurlijk: ze hebben hier helemaal geen drempels, hadden we kunnen weten!

Op dit moment zitten we in Luang Prabang (Laos) aan een lekkere Beerlao en hebben we net een BLT sandwich op. Lekkere afwisseling na een week rijst en noedels! Helaas duurde de weg hierheen iets langer dan gepland. Er zou vanaf oktober een directe bus van Nan naar Luang Prabang rijden, maar deze is uitgesteld (welkom in Azië). Dus hebben we via taxi, bus, tuktuk, tuktuk, bus, tuktuk, ongeplande extra overnachting, taxi, bus en tuktuk toch nog Luang Prabang bereikt. We gaan even lekker relaxen na de lange reis en de komende weken in Laos rondreizen.

Liefs!

1. Wilma:
    31 oktober 2017
    Beetje jalours op al die mooie avonturen. Reizen is heerlijk. Een heel mooie kans om echt iets van de landen te leren kennen. Ben heel benieuwd naar jullie verhalen over Laos. En de prachtige foto's! Gisteren met Fabian en opa weer genoten van jullie eerdere foto's.
  2. Edo:
    31 oktober 2017
    Mooi verhaal weer! Veel plezier de komende dagen Luang Prabang, veel te zien daar, en daarna in andere delen van Laos.
  3. Deanne:
    31 oktober 2017
    Die lokale ervaringen klinken echt gaaf, echt heel leuk!
  4. Carien:
    31 oktober 2017
    Wow, wat een prachtig verslag weer! Wat zien jullie toch veel! Super hoor, nu dus op naar nieuwe avonturen in Laos! Veel plezier, we kijken al weer uit naar nieuwe foto's! 😄 Liefs van ons!
  5. Brenda:
    31 oktober 2017
    Wat zien en doen jullie veel...heerlijk!! Geniet er maar van vooral nu het zo koud, nat en grijs in Nederland is :-)
  6. Opa Paul:
    Hai, allebai,
    Weer baizoder frai.
    Groetjes van mai, opai Paul.
  7. Oma:
    1 november 2017
    Wat een prachtige kleurrijke foto's.
    Ook het verhaal met veel plezier gelezen. Goeie reis verder. Xx