Bali + Superstedentrip 2.0

9 oktober 2017 - Bangkok, Thailand

We hebben het de laatste tijd erg druk gehad, zo druk dat we helemaal geen tijd hadden om de blog te schrijven ;). Dus bij deze! En voor de ongeruste lezers, we leven nog! Het gaat hartstikke goed met ons, we zijn nog niet ziek geweest, nog niet van de scooter gevallen en we genieten heel erg.

Last time, alweer een tijdje geleden, waren we net in Bali aangekomen. We zijn hier elf dagen gebleven en we zijn er vrij zeker van dat we toeristisch Bali aardig goed gezien hebben. We hebben wel een lichte cultuurschok ervaren de eerste dagen: Bali is echt een toeristenparadijs waar je lekker Westers kan eten, mooie witte stranden hebt, hindoeïstische tempeltjes en luxe hotels voor een zacht prijsje. De Indonesische cultuur is wel wat verder te zoeken, maar wordt goed vervangen door dronken Australiërs en geïmmigreerde hipsters. Het was leuk om gezien te hebben, maar wij gaan een volgende keer eerder weer naar Java.

Even kort wat we gedaan hebben in Bali. We begonnen onze reis in het Aziatische Lloret de Mar: Kuta. De volgende dag snel doorgegaan naar hipsterplaatsje Canggu, om te genieten van het iets minder volle strand, lekkere dragonbowls, en de scootertocht naar watertempel Tanah Lot. De amusemenstwaarde van de tempel werd goed beschreven door andere Nederlanders op weg naar de uitgang: "Hèhè, nu weer lekker zuipen en vanavond vroeg naar bed". Na Canggu zijn we doorgetrokken naar Ubud, het 'culturele hart' van Bali. Naast het voortzetten van onze nachos-streak (Bali = elke dag nachos!) zijn we naar Monkey Forrest geweest. Best day ever, vooral toen een aap Enzo aanviel om z'n tas te plunderen. Verder hebben we een dag op de scooter tempels bezocht en langs prachtige rijstvelden gereden.

Toen begon de tricky part van onze Bali-trip: vulkaan Agung stond op het punt om uit te barsten, met als mogelijk gevolg een tsunami. Perfecte tijd om de boot te pakken naar nabij gelegen eilandje Nusa Lembongan! Hier hebben we lekker biertjes gedronken (en nachos gegeten) bij zonsondergang en bij een openluchtbioscoop, en hebben we het eiland verkend per scooter. Maar het hoogtepunt was toch zeker het snorkelen met reuzenmanta's! Dit zijn de grotere versies van de beesten waardoor Steve Irwin is doodgegaan. Maar dan niet giftig (zeggen ze). Supervet (check filmpje)!

Het was even spannend of we door konden vliegen met de vulkaan, maar gelukkig kwamen we op tijd aan in Bangkok! Hier hadden we een volle dag voordat we aan onze 'one China' trip begonnen. Deze dag hebben we optimaal benut door de Chinese en Indiase wijk te bekijken en te genieten van koude Changies met live muziek op Khao San road. Op naar Hongkong!

Hongkong is een compleet andere wereld dan Zuid-oost Azië. Er zijn weer stoepen, een goed werkend openbaar vervoer met zelfs een dienstregeling, asocialere locals en de prijzen zijn helaas al helemaal uit een andere wereld. We sliepen daardoor in onze duurste accommodatie tot nu toe. Dit was een airbnb die ons de echte Harry Potter bezemkast ervaring gaf. De eerste dat zijn we samen met Jonathan (vriend van Enzo, op exchange in HK) op pad gegaan om de stad te verkennen. In een drukke dag hebben we ons naar boven gebluft in de hoogste bar ter wereld, in een Michelin ster restaurant gegeten voor maar liefst 5 euro, botanische tuinen bezocht, de zonsondergang vanuit the Peak (uitzicht vanaf de berg op de stad) gezien en het Hongkongse nachtleven verkend. De dag erna hebben we de Big Buddha bezocht midden in de natuur. Verder zijn we een dagje met de boot naar het van oorsprong Portugese Macau geweest, wat nu omgetoverd is naar hét casinoparadijs voor rijke Chinezen. Hier hebben we onze ogen uitgekeken in de enorm decadente gebouwen, waar je je waant in Venetië of Parijs en met een cabinelift naar binnen wordt getakeld. In de avond hebben we het nationale vuurwerk van Hongkong bekeken onder genot van lekkere dim sum (go shrimp dumplings <3). De laatste dag hebben we vooral erg veel rondgelopen en de binnenstad verkend. Conclusie: HK is een stad waar we nog wel langer zouden willen zitten.

En toen waren we in Shanghai! Vooral voor Anna was dit erg bijzonder omdat ze haar eerste twee levensjaren hier heeft doorgebracht. De stad is erg relaxed en een stuk koeler dan onze vorige bestemmingen. Prachtige gebouwen en unieke skyline in combinatie met echte Chinese cultuur. We hebben de stad vooral te voet verkend: een aantal keren over de Bund gelopen (Franse boulevard met uitzicht op de skyline), de Franse wijk, Tianzifang, Pudong, de uitgebreide shopping straten (Chinezen houden van winkelen) en we hebben Anna's oude huis bezocht. Het was namelijk gelukt om naar binnen te komen bij de compound, waar we na een aantal foto's nemen van het oude huis toch naar buiten werden gestuurd. Ook hebben we ons volledig ondergedompeld in het Chinese nachtleven in een echt lokale club, inclusief gratis champagne van ruim 1000 euro nadat we werden uitgenodigd aan tafel bij de echt rijke en beetje rare Chinezen. Verder kwamen we bij People's square een wedding market tegen. Dit is een soort van offline Tinder waarbij de profielen van zoekende mensen gepresenteerd worden op een paraplu, en de ouders hun kinderen proberen te koppelen. Erg grappig om te zien! Dus, Shanghai in tien woorden: supergaaf en we komen hier zeker nog een keer terug.

Nu zijn we weer in Bangkok en ons aan het oriënteren op onze Thailand/Laos reis. Het plan is in ieder geval om naar het noorden te reizen. Verder willen we jullie erg bedanken voor de leuke reacties op de vorige blogs, erg leuk om te lezen!

Lakoohn! (Thais blijft lastig)

Ohja, de foto's en video's zijn ook weer upgeload, de foto's staan per locatie. De video's staan erop van Bali, de rest volgt de volgende keer omdat we op ons limiet per maand zitten.

1. Lonneke:
    9 oktober 2017
    Super leuk dat snorkelen echt gaaf om te zien en nog veel plezier verder!
  2. Wilma:
    9 oktober 2017
    Wauw! Heel leuk weer om te lezen.
  3. Mirjam:
    9 oktober 2017
    Wat een mooie foto's weer. En wat een afwisseling in wat jullie allemaal meemaken. Jullie zien er happy uit en dat is heel leuk om te zien. Ook een erg gezellig geschreven verslag. Geniet ze!
  4. Edo:
    10 oktober 2017
    Hi Anna en Enzo, weer een heel leuk verslag en jullie hebben al een hoop meegemaakt op de trip! Dat verhaal van de aap die Enzo probeerde te beroven had ik nog niet meegekregen. Veel plezier de komende dagen in Thailand. Fabian en ik gaan vanavond met business club Olympia naar Nederland-Zweden om ons naar een 7-0 overwinning te schreeuwen..............
  5. Oma:
    10 oktober 2017
    Wat een prachtige verhalen, heel mooi verteld en weer prachtige foto's. Fijn dat alles zo goed gaat, fijne reis verder, lekker genieten.
  6. Deanne:
    11 oktober 2017
    Echt supergaaf!!! Zelfs het eten ziet er mooi uit. Kunnen we niet een keer een familietripje doen ;)
    O en sorry, ik had nu pas door dat je kon reageren....
  7. Opa Paul:
    18 oktober 2017
    Over wat jullie daar allemaal beleven en ondergaan ja,dat is eigenlijk met geen woord te beschrijven.
    Dus laat ik het hier noodgedwongen bij.

Dus laat ik het hier noodgedwongen bij