Superstedentrip: Singapore, Jakarta & Bandung

31 augustus 2017 - Bandung, Indonesië

Hierbij onze langverwachte eerste update! Op dit moment liggen we in ons bed in Bandung eventjes terug te denken aan de de eerste week van onze reis (7/105 dagen al gehad, 6,67% voor de statistici onder ons!!). We hebben het tot nu toe ontzettend leuk en genieten heel erg. Hieronder een klein chronologisch overzichtje.

Na een lange vlucht en een korte overstap in Istanbul, hebben we als echte backpackers de lokale bus en metro gehad naar ons hotel in de wijk Little India in Singapore. Deze wijk was Aziatisch zoals we het kennen: druk, geïmproviseerd, chaotisch en gezellig. Hier hebben we ook meerdere keren heerlijk Indiaas gegeten en koeien bekeken middenin een boeddhistische tempel (zie foto's). Het contrast met het centrum kan niet groter zijn: Singapore's bijnaam "the only shopping mall with a seat in the United Nations" klopt goed. Wij hebben Singapore leren kennen als een hypermoderne en steriele stad maar misten toch een beetje Aziatische gezelligheid. Op straat is er bijna niemand, ook niet gek met die hitte. Wel snappen we goed waarom hier veel expats zijn: als je geld hebt, kan je hier erg goed vermaken (een biertje kost ACHT EURO) en alle verschillende culturen hier leven heel goed samen.

Zo schoon en georganiseerd als Singapore is, zo vies en chaotisch is Jakarta. We sliepen midden in het centrum in een mooi hotel van waar we een mooie wandeltocht hebben gemaakt door het door ons Nederlanders gestichte oud-Batavia. Wandelen was het alleen niet echt te noemen, het voelde meer als een grote hindernisbaan met aansnellende scooters, open riolen en mensen die nog nooit een blank persoon hebben gezien. Hierover: het begon leuk met de mensen zowel naast als voor ons in het vliegtuig die twee uur lang tips wilden geven. Inmiddels zijn we zo'n 50 keer op de foto gegaan (baby's worden zelfs in onze handen gedrukt), hebben we 10 interviews afgegeven en naar elk lid van de bevolking terug gezwaaid. Ze zijn duidelijk geen toeristen gewend, en ook al hadden we het nooit gedacht, wij kijken uit naar de meer toeristische plaatsen. Wel zijn de mensen ontzettend vriendelijk en behulpzaam.

In Jakarta hebben we ons koloniale verleden proberen te ontdekken. Dit ging met gemixt succes. De koloniale gebouwen hebben we weten te vinden, maar ze weten hier nog niet echt hoe musea werken. Bijvoorbeeld, toen we naar het VOC museum gingen, werd er uitgebreid aandacht besteed aan Davy Jones van de Pirates of the Carribeans, maar niks aan de VOC zelf. Verder is Indonesisch eten echt heel lekker, vers en bovendien goedkoop: voor nog geen €1,50 heb je een complete maaltijd.

Inmiddels zijn we in Bandung. Deze stad heeft alsnog 3 miljoen inwoners maar voelt al een stuk relaxeder dan Jakarta en het is hier ook wat koeler. We snappen dan ook goed dat de Nederlanders destijds hun bestuurlijke gebouwen hier gevestigd hebben, welke we vandaag bekeken hebben. Daarnaast hebben we allebei nieuwe aanwinsten gescoord op de lokale markt, hebben we lekker gegeten en hebben we de moskee naast ons bezocht (die ons wel om half 5 's nachts wakker maakt).

Morgen gaan we door naar het strandplaatsje Pangandaran om even lekker bij te komen van deze megasteden. De foto's komen in het fotoalbum van deze blog!

1. Oma:
    31 augustus 2017
    Lieve Anna en Enzo, wat een goed begin van jullie reis. Heel bijzonder wat jullie allemaal zien en meemaken. De foto's zijn ook prachtig heel leuk om het allemaal te zien. Heb ook genoten van het reisverslag, zie al uit naar de volgende. Goede reis verder en liefs.
  2. Wilma:
    31 augustus 2017
    Leuk om te lezen en veel mooie foto's; start tweede zelf geschreven boek? Nodigt uit om er zelf ook heen te gaan. Met de dagelijkse app contacten, blijven jullie dichtbij. Geniet ze!
  3. Mirjam:
    31 augustus 2017
    Wat een mooie foto's en een gezellig geschreven verslag. Ik heb Enzo nog nooit zo vaak op foto's zien poseren. :) Ben heel benieuwd naar jullie vervolg.
  4. Opa en oma de Boer:
    31 augustus 2017
    Fijn iets van jullie te horen. Dank Julie wel. Wat een contrast en wat een belevenis. We volgen jullie en genieten van jullie verhalen. Liefs van one beide
  5. Suzanne:
    1 september 2017
    Geweldig!!!
  6. Opa Paul:
    3 september 2017
    Vroeger las ik met plezier"de reis om de wereld in 80 dagen" van Jules Verne.Nu hebben jullie in 10 dagen 12.030 km van de 40.075 km van de omtrek van de aarde afgelegd (oftewel 33.3125 % ,dit voor onze staticus) geweldig.